Endodoncja

Endodoncja to nic innego jak leczenie kanałowe.

Jest ono konieczne, gdy w tkance znajdującej się wewnątrz zęba (tzw. miazdze zębowej)  rozwinie się stan zapalny lub ulegnie ona martwicy. Ząb staje się wtedy bolesny, a na zdjęciu rentgenowskim widoczne są zmiany w kości w okolicy wierzchołków korzeni.

Najczęstszą przyczyną chorób miazgi jest próchnica. Nie leczony ubytek próchnicowy niszczy twarde tkanki zęba: szkliwo i zębinę otwierając wrota dla bakterii atakujących miazgę zęba.

Istnieje kilka symptomów mogących wskazywać na potrzebę leczenia endodontycznego:

• ból spontaniczny lub pulsujący długo się utrzymujący
  • ból na nagryzanie
  • wrażliwość na zimne a zwłaszcza gorące pokarmy
  • pojawienie się wygórowania lub przetoki na dziąśle
  • bardzo rozległy ubytek próchnicowy lub uraz doprowadzający do uszkodzenia miazgi
  • ciemniejszy odcień pojedynczego zęba.

Obecnie wiele zębów "skazanych" na usunięcie da się wyleczyć.

Leczenie endodontyczne polega na usunięciu martwej lub zmienionej zapalnie miazgi i szczelnym wypełnieniu kanałów zęba.
Obejmuje ono kilka etapów:

- RTG
Pierwszym etapem leczenia kanałowego jest ocena radiologiczna zęba. W naszym centrum stosujemy radiowizjografię cyfrową. Jej zaletą jest zminimalizowana (ok. 90%) dawka promieniowania oraz możliwość powiększenia obrazu i uwidocznienia najmniejszych detali.

- ZNIECZULENIE
jeżeli ząb wymaga znieczulenia na życzenie pacjenta stosujemy aparat The Wand umożliwiający komfortowe
i skuteczne podanie środka znieczulającego w każdym przypadku.

- OKREŚLENIE DŁUGOŚCI ROBOCZEJ KANAŁÓW - przy pomocy elektronicznego endometru i rtg

- OPRACOWANIE SYSTEMU KANAŁOWEGO
Podczas opracowywania kanałów korzeniowych następuje usunięcie zainfekowanej miazgi kanałowej z kanału korzeniowego oraz toksyn bakteryjnych z kanalików zębinowych, dzięki czemu poszerzony kanał staje się odpowiednio przygotowany do wypełnienia. Używamy do tego specjalnych narzędzi (ręcznych i maszynowych) ze specjalnego, tytanowo - niklowego stopu, które podążają za światłem kanału.

W odnajdywaniu ujść kanałów szczególnie pomocny jest mikroskop endodontyczny.
Zwiększa on precyzję działania i możliwości operatora.
Zapewniając uzyskanie powiększonego obrazu z dużą głębią, szerokim polem widzenia i bardzo dobrym oświetleniem badanego obszaru, mikroskop umożliwia obserwowanie detali niewidocznych gołym okiem.
Jest on również niezbędny w umiejscawianiu i usuwaniu złamanych narzędzi kanałowych pozostawionych w toku wcześniejszych prób leczenia endodontycznego.

Endometr

Kolejnym etapem jest WYPEŁNIENIE KANAŁÓW materiałami chemicznie obojętnymi.
Czynność ta ma na celu szczelne zamknięcie światła kanału na całej długości do otworu fizjologicznego, aby uniemożliwić przenikanie bakterii z jamy zęba do tkanek okołowierzchołkowych. W naszym Centrum używamy do tego dobrze sprawdzonych systemów (System B i Obtura III). Płynna gutaperka pozwala na trwałe i szczelne wypełnienie systemu kanałów korzeniowych.

Ostatni etap to KOMPUTEROWE ZDJĘCIE RTG potwierdzające prawidłowość wypełnienia kanału.

System B, Obtura III

W świetle najnowszych badań dąży się do maksymalnej redukcji liczby wizyt potrzebnych na leczenie endodontyczne. Dzięki temu ogranicza się wtórne infekowanie sytemu kanałowego bakteriami pochodzącymi z jamy ustnej.

Użycie w naszym Centrum zaawansowanej technologii pozwala na ograniczenie leczenia endodontycznego do jednej wizyty.